Semoga ia menjadi satu titik permulaan yang positif bagi tahun baru yang akan menjelma untuk mencapai kecemerlangan di dunia dan di akhirat

Wednesday, January 13, 2010

Pengertian Hadas

Menurut kitab Ibadat Darjah 3,
Hadas ertinya keadaan tidak suci pada diri seseorang yang menyebabkan ibadat tertentu yang dilakukan menjadi tidak sah.

Antara ibadat yang tidak sah dilakukan ialah solat dan tawaf iaitu bagi umat Islam yang menunaikan ibadat haji atau umrah.

Selain itu, orang yang berhadas juga tidak boleh menyentuh, memegang mahupun membawa Al-Quran dengan tujuan untuk menjaga kesucian Al-Quran tersebut.

Hadas berbeza dengan najis, kerana hadas merupakan sesuatu yang tidak boleh dilihat. Tetapi najis pula boleh dilihat dengan mata kasar manusia.

Cara untuk menyucikan hadas pula adalah hanya dengan berwuduk, atau mandi wajib ataupun bertayammum (hanya sekiranya tiada air ataupun ketika berada di dalam keuzuran).
Manakala bagi najis, cara menyucikannya pula adalah dengan membuang najis terlebih dahulu, kemudian membasuh tempat atau bahagian yang terkena najis sehingga tiada bau, warna dan rasa pada tempat tersebut.
Setelah itu, maka sucilah seseorang itu daripada hadas dan najis dan bolehlah melaksanakan ibadah yang dituntut oleh Allah S.W.T.

No comments:

Post a Comment